Ranking spalania popularnych modeli ciągników rolniczych
Wymagania rolników odnośnie ich traktorów ciągle rosną. Maszyny te powinny być nie tylko mocne, wydajne i uniwersalne, ale też muszą oznaczać się możliwie niskimi kosztami eksploatacji, czyli niską awaryjnością oraz niewysokim zużyciem paliwa.
Rynek ciągników rolniczych – zarówno pierwotny, jak i wtórny, jest bardzo bogaty, o czym świadczą tysiące ofert nowych i używanych traktorów na Truck1. Dostępne są liczne modele wielu marek, mniej lub bardziej renomowanych. Zakup takiej maszyny to poważna inwestycja, wymagająca namysłu i analizy. Pod uwagę trzeba brać nie tylko cenę danej maszyny, ale też jej parametry i ich dostosowanie do wymagań naszego gospodarstwa, możliwość pracy z innymi maszynami rolniczymi, jak również koszta eksploatacji. Do tych ostatnich zalicza się awaryjność i cena serwisowania, a także zużycie paliwa. Traktor powinien oczywiście być jak najbardziej ekonomiczny.
Co wpływa na zużycie paliwa w traktorze?
Każda oszczędność w gospodarstwie ma znaczenie, rosnące proporcjonalnie do wielkości gospodarstwa i liczby pracujących w nim ciągników. A skoro zużycie paliwa pozostaje jednym z głównych kosztów eksploatacji traktora, warto postarać się, by było możliwie najniższe.
Oczywiście czynnikiem, który ma na nie znaczący wpływ, jest sam traktor i jego silnik – pojemność, moc, konstrukcja oraz inne parametry. To jednak dopiero początek liczy tego, co może zwiększyć lub zmniejszyć zapotrzebowanie ciągnika na paliwo.
Do tychże czynników zalicza się wielkość pola – moc silnika traktora powinna być tym wyższa, im większa jest powierzchnia grunty do uprawy. Nie należy kupować ciągnika o mocy zbyt dużej do pracy na małych powierzchniach – możliwości maszyny nie zostaną w pełni wykorzystane, a spalanie paliwa i tak będzie wysokie.
Drugim ważnym dla poziomu zużycia paliwa czynnikiem jest to, z jakimi sprzętami współpracuje traktor. Spalanie wzrasta wraz z masą podłączonej maszyny (pługiem, siewnikiem, przyczepą etc.), a także z jej zapotrzebowaniem na moc (dotyczy to maszyn zasilanych z WOM). Baczną uwagę zwrócić trzeba na dobór sprzętów. Warto unikać podłączania maszyn o małej wydajności do ciągników o nieadekwatnie dużej mocy – spalanie nie tylko nie zmaleje, a wręcz może wzrosnąć, gdyż wykonanie pracy będzie zajmować więcej czasu. Dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z urządzeń wykonujących kilka zadań, takich ja agregaty uprawowo-siewne, które w jednym przejeździe przygotowują glebę i dokonują wysiewu.
Oczywiście na zużycie paliwa ogromny pływ ma stan techniczny pojazdu – im on gorszy, tym więcej traktor pali. Dlatego należy regularnie przeprowadzać akcje serwisowe.
Pamiętać trzeba o ciśnieniu powietrza w oponach. Lepszy uciąg oznacza mniejsze zapotrzebowanie na moc silnika, co przekłada się na niskie zużycie paliwa. Aby więc podczas pracy uzyskać najlepsze uciąg, ciśnienie powietrza warto z kół spuścić, dzięki czemu opona lepiej przylega do gruntu. Z tego samego powodu istotny jest dobór opon o odpowiedniej szerokości, by powierzchnia styku ogumienia z podłożem zapewniała dobry uciąg bez nadmiernego wzrostu oporów toczenia.
A koniec końców, największą rolę odgrywa siedzący za kierownicą rolnik. To od niego bowiem zależy styl pracy w polu, który najmocniej przekłada się na spalanie. Wprowadzanie silnika na zbyt wysokie obroty czy brak ergonomii jazdy sprawiają, że nawet najlepsze maszyny będą spalać więcej, niż to potrzebne.
Najbardziej ekonomiczne traktory
Jak widać, na zużycie paliwa przez traktor wpływa wiele czynników. Oczywiście, są modele cieszące się opinią mniej lub bardziej paliwożernych. Wszystko zależy od klasy traktora oraz mocy silnika. W kategorii około 120 KM za najbardziej ekonomiczne uchodzą maszyny New Holland i McCormick. Spośród ciągników o mocy 60 KM jednym z wykazujących niskie zapotrzebowanie na paliwo jest CASE IH FARMALL C 65. Natomiast rolnicy posiadające małe gospodarstwa powinni być zadowoleni z ekonomiczności Zetor Major CL 80.