Jak zmieniają się preferencje Polaków dotyczące spożywania jaj? Wzrost popularności systemów chowu alternatywnego
Coraz częściej obywatele Polski preferują jaja pochodzące z chowu alternatywnego, do którego jest skierowanych nawet 33% wszystkich jaj na rynku, mimo iż nadal hoduje się ponad 37 milionów kur w klatkach. Taka ewolucja w sektorze drobiarskim wynika z rosnącej świadomości konsumentów, którzy są gotowi zapłacić więcej za produkty pochodzące z chowu nieklatkowego. To trend, który zauważa również branża HoReCa.
Prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki, Paweł Rawicki, zauważa, że konsumpcja jaj w Polsce to około 150-160 sztuk na osobę rocznie, co stanowi spadek z poziomu 200 jaj na osobę na rok sprzed dekady. Mimo posiadania dużych hodowli kur niosek, nasze spożycie jest niższe niż w wielu innych krajach europejskich. Jest to powód, dla którego Polska eksportuje jaja do wielu państw zarówno unijnych, jak i pozaunijnych.
Zgodnie z informacjami Eurostatu, Polska jest szóstym największym producentem i drugim największym eksporterem jaj w Unii Europejskiej, a co dziesiąte jajko spożywane w UE pochodzi od polskiej kury. W skali roku produkuje się aż 10 miliardów sztuk.
Raport Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera pokazuje, że 67% spożywanych przez nas jaj pochodzi z chowu klatkowego, jednak już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowu alternatywnego, jak hodowla na ściółce (ok. 20%), wolny wybieg (ponad 10%) czy ekologiczna (blisko 2%).
W ciągu ostatnich 10 lat obserwujemy stopniowy wzrost udziału alternatywnych systemów chowu w całkowitej liczbie hodowli kur niosek w Polsce. Największy procentowy wzrost obserwujemy w przypadku systemu ekologicznego (o 538%), wolnowybiegowego (272%) oraz ściółkowego (184%). Mimo to, nadal ponad 70% kur jest hodowanych w klatkach, podczas gdy w Unii Europejskiej wskaźnik ten spadł poniżej 40%.
Niektóre kraje europejskie, takie jak Czechy, Niemcy, Austria i Dania, wprowadziły już zakaz hodowli klatkowej kur niosek. Trwają również prace nad wprowadzeniem takiego ograniczenia na forum UE, aczkolwiek nie ma jeszcze wiążących przepisów w tej kwestii. Pomimo braku zmian w prawie, odsetek sprzedawanych jaj z chowów alternatywnych będzie rósł, ponieważ oczekiwania konsumentów są coraz wyższe.
Warunki hodowli przy zakupie jaj mają kluczowe znaczenie dla 68,5% badanych konsumentów. Ponad 62% jest gotowych zapłacić więcej za jajka pochodzące z hodowli oferujących lepsze warunki życia dla kur. Aż 74,4% polskich konsumentów uważa, że hodowla klatkowa nie zapewnia odpowiednich warunków życia dla kur niosek, a 65% popiera wprowadzenie zakazu chowu klatkowego.