Importowane owoce i warzywa pod lupą inspektorów. Alarmujące wyniki kontroli!
Okres od 16 maja do 31 sierpnia 2024 roku, charakteryzujący się na terytorium Polski znacznym obrotem świeżymi owocami i warzywami, stał pod szczególnym nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Organ ten prowadził wówczas intensywne kontrole produktów rolnych, skupiając się zwłaszcza na towarach importowanych. W działaniach tych wspierały go Ministerstwo Rolnictwa oraz Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Główne zadania inspekcji sanitarnej obejmowały sprawdzenie możliwości identyfikacji produktu, jego oznakowania oraz zgodności z dokumentacją towarzyszącą. Oprócz tego, pracownicy inspekcji pobierali próbki do analiz laboratoryjnych i kontrolowali, czy warunki higieniczne sprzedaży owoców i warzyw są zachowane.
Podczas czteromiesięcznej kontroli przeprowadzono 1513 inspekcji sanitarnych, obejmujących 1492 punkty sprzedaży hurtowej owoców i warzyw, w tym 974 hurtownie i magazyny. Zebrano również 567 próbek warzyw i owoców do badania w laboratorium, głównie pod kątem obecności pozostałości pestycydów, metali szkodliwych dla zdrowia oraz zanieczyszczeń azotanami. Z powodu przekroczenia dopuszczalnego poziomu pozostałości pestycydów (NDP), zakwestionowano 8 próbek warzyw i owoców (co stanowi około 1,4 % wszystkich pobranych).
Przez cały okres kontroli, w 137 obiektach zaobserwowano naruszenia przepisów prawa żywnościowego. Dziesięć z nich dotyczyło niewłaściwego lub braku oznakowania kraju pochodzenia sprzedawanych na wagę warzyw i owoców. Stwierdzono również przypadki braku dokumentów potwierdzających tożsamość dostawców sprzedawanych owoców i warzyw.
Wykryto także wiele nieprawidłowości w warunkach higienicznych, które powinny być zachowane podczas wprowadzania żywności do obrotu. Do najważniejszych z nich należały: brak bieżącej czystości i porządku, niewłaściwy stan sanitarno-techniczny pomieszczeń, urządzeń i wyposażenia, nieprawidłowe przechowywanie środków spożywczych, ignorowanie procedur opracowanych na podstawie GHP i GMP oraz systemu HACCP, brak orzeczeń lekarskich dla pracowników mających kontakt z żywnością oraz prowadzenie działalności bez zatwierdzenia lub wpisu do rejestru zakładów podlegających nadzorowi Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
W przypadku stwierdzenia wyżej wymienionych nieprawidłowości, inspekcja podejmowała działania naprawcze. Pracownicy instytucji wydawali polecenia pokontrolne, nakładali grzywny lub wszczynali postępowania administracyjne w celu odebrania decyzji, które nakazywały podjęcie działań zapewniających zgodność z przepisami prawa żywnościowego lub nałożeniu kary pieniężnej.