Jak podłączyć lampy robocze LED w ciągniku?
Dobre oświetlenie wokół traktora to minimum, jakie musimy posiadać by móc pracować w polu również wieczorem i nocą. Wszystko zależy jednak od tego, jaki posiadamy ciągnik, ponieważ nie zawsze możliwe jest podłączenie dodatkowego oświetlenia. Może tego bowiem nie wytrzymać instalacja elektryczna. Jednak w XXI wieku mamy już nowe technologie, takie jak lampy robocze LED. Za ich pomocą możliwe jest doskonałe oświetlanie drogi przed traktorem, bez konieczności dostarczania do nich mnóstwa prądu. Sprawdźmy jak je bezpiecznie podłączyć.
Montaż dodatkowych lamp
Najlepszym wyjściem jest umieszczenie dodatkowego oświetlenia na dachu, jednak jeżeli nie posiadamy kabiny to nic straconego. Możemy umieścić lampy robocze LED na masce, albo na tylnych błotnikach. Wszystko zależy od inwencji twórczej posiadacza traktora. Aby światła były mocno przykręcone, warto wywiercić otwory i do mocowania użyć śrub i nakrętek. Jeżeli umiemy spawać, możemy w ten sposób stworzyć dodatkowe mocowania. Bardzo istotne jest, by lampy łatwo było regulować we wszystkich płaszczyznach, ponieważ będziemy musieli ustawić je tak, by oświetlały ten obszar wokół maszyny, jaki potrzebujemy. Na szczęście masa lamp roboczych LED jest bardzo niewielka i wobec tego możemy łatwo przymocować je nawet do tych elementów, które nie mają dużej nośności. Pamiętajmy jednak by nie robić tego na żadnych ruchomych elementach lub takich, do których trudno będzie doprowadzić przewody elektryczne. Lampy trzeba będzie też później podłączyć w bezpieczny sposób.
Jak dostarczyć prąd?
Aby nasze nowe oświetlenie działało, musimy podać mu napięcie elektryczne i zastosować wygodny wyłącznik. Lampy robocze LED wykonane są w nowoczesnej technologii diodowej, co sprawia, że pobierają bardzo niewiele prądu. Ma to ogromne znaczenie dla tych ciągników, których instalacje elektryczne nie posiadają grubych przewodów, a alternatory lub prądnice nie mają wielkiej wydajności. Dzięki niskiemu poborowi prądu możemy podłączyć się tak naprawdę w dowolnym miejscu. Jednak by zrobić to w pełni zgodnie ze sztuką, warto dokonać podłączenia w okolicach klem akumulatora, albo rozrusznika czy też prądnicy lub alternatora. Sterowanie możemy podłączyć przez przekaźnik, a przełącznik, którym będziemy sterować lampami roboczymi LED, umieszczamy na desce rozdzielczej kabiny. Warto dokonać takiego podłączenia przełącznika, by działał on jedynie po przekręceniu stacyjki na zapłon. Dzięki temu nie będziemy mogli zapomnieć o włączonych światłach, ponieważ zgasną one samoczynnie podczas gaszenia silnika.